📚 Lesson - 15: Constitution of Disciplinary Knowledge (अनुशासनिक ज्ञान का गठन)
नमस्ते! बहुत बढ़िया! पिछले पाठ में, हमने ज्ञान को वर्गीकृत किया था और Propositional, Procedural, और Direct ज्ञान के बारे में जाना था। अब हम समझेंगे कि अनुशासन (Discipline) क्या होता है और अनुशासनिक ज्ञान (Disciplinary Knowledge) का गठन कैसे होता है — यह एक शिक्षक के लिए बहुत महत्वपूर्ण है।
1.7 CONSTITUTION OF DISCIPLINARY KNOWLEDGE (अनुशासनिक ज्ञान का गठन)
| English Explanation | Hindi Explanation (सरल हिंदी में) |
| We often use the concepts such as discipline, disciplinary knowledge, academic discipline, etc. during our academic deliberations. We need to understand carefully, what does a discipline mean? How did disciplinary knowledge evolve? |
हम अपनी शैक्षणिक चर्चाओं के दौरान अक्सर विषय/अनुशासन (discipline), अनुशासनिक ज्ञान (disciplinary knowledge) जैसे अवधारणाओं का उपयोग करते हैं। हमें ध्यान से समझने की आवश्यकता है कि अनुशासन का क्या अर्थ है और अनुशासनिक ज्ञान कैसे विकसित हुआ? |
1.7.1 What is a Discipline? (अनुशासन क्या है?)
Origin of the Term (शब्द की उत्पत्ति)
| English Explanation | Hindi Explanation (सरल हिंदी में) |
| The term ‘discipline’ originates from the Latin word ‘discipulus’ - which means pupil, and ‘disciplina’ - which means teaching (noun). As a verb it means training someone to follow a rigorous set of instructions, but also enforcing obedience. |
शब्द 'अनुशासन' (Discipline) लैटिन शब्द 'discipulus' से आया है जिसका अर्थ है शिष्य (pupil), और 'disciplina' जिसका अर्थ है शिक्षण (teaching)। एक क्रिया के रूप में, इसका अर्थ है किसी को कठोर निर्देशों का पालन करने के लिए प्रशिक्षित करना और आज्ञाकारिता लागू करना। |
Definition and Structure (परिभाषा और संरचना)
| English Explanation | Hindi Explanation (सरल हिंदी में) |
| A discipline is an organised body of knowledge with a logical structure. It is a network of concepts and generalisations which explain the relationships among a body of facts. |
अनुशासन एक तार्किक संरचना के साथ ज्ञान का एक संगठित निकाय है। यह अवधारणाओं और सामान्यीकरणों का एक नेटवर्क है जो तथ्यों के समूह के बीच संबंधों की व्याख्या करता है। |
| We link concepts belonging to a class together and form conceptual structure of the concepts. It is these conceptual structures that constitute disciplines. |
हम एक वर्ग से संबंधित अवधारणाओं को जोड़ते हैं और वैचारिक संरचना बनाते हैं। ये वैचारिक संरचनाएँ ही अनुशासन का गठन करती हैं। |
| A discipline is an organised body of knowledge, characterized by a domain, a method, and a tradition. |
एक अनुशासन ज्ञान का एक संगठित निकाय है, जिसकी विशेषता एक क्षेत्र (domain), एक विधि (method) और एक परंपरा (tradition) होती है। |
Philosophical Interpretation (दार्शनिक व्याख्या)
| English Explanation | Hindi Explanation (सरल हिंदी में) |
| Academic discipline has been seen as a form of specific and rigorous scientific learning that will turn out practitioners who have been ‘disciplined by their discipline’ for their own good. |
शैक्षणिक अनुशासन को विशिष्ट और कठोर वैज्ञानिक शिक्षा के रूप में देखा गया है जो ऐसे व्यवहारकर्ता तैयार करता है जो 'अपने विषय द्वारा अनुशासित' किए गए हों। |
| Michel Foucault (1991) has famously interpreted ‘discipline’ as a violent political force and practice that is brought to bear on individuals for producing ‘docile bodies’ and minds. |
मिशेल फूको (Michel Foucault) ने 'अनुशासन' की व्याख्या एक हिंसक राजनीतिक शक्ति और अभ्यास के रूप में की है जो व्यक्तियों पर 'विनम्र शरीर' (docile bodies) और दिमाग उत्पन्न करने के लिए लागू की जाती है। |
| The term ‘academic discipline’ has also become a technical term for the organisation of learning and the systematic production of new knowledge. |
'शैक्षणिक अनुशासन' शब्द सीखने के संगठन और नए ज्ञान के व्यवस्थित उत्पादन के लिए एक तकनीकी शब्द भी बन गया है। |
1.7.2 Characteristics of a Discipline (एक अनुशासन की विशेषताएँ)
एक विषय को 'अनुशासन' कहलाने के लिए उसमें निम्नलिखित विशेषताएँ होनी चाहिए — प्रत्येक बिंदु के लिए अंग्रेज़ी और सरल हिंदी दिया गया है।
1. History (इतिहास)
| English | Hindi |
| Every discipline has a history. It implies the development of that particular discipline and the chronology of its growth and modification. |
प्रत्येक अनुशासन का एक इतिहास होता है। इसका तात्पर्य उस विषय के विकास और उसके विकास तथा संशोधन की कालक्रम (chronology) से है। |
2. Domain of Knowledge (ज्ञान का क्षेत्र)
| English | Hindi |
| Each discipline has certain domain of knowledge (cognitive, affective and psychomotor). |
प्रत्येक अनुशासन का एक निश्चित ज्ञान क्षेत्र होता है (संज्ञानात्मक, भावनात्मक और मनोगत्यात्मक)। |
3. Object of Research (अनुसंधान का उद्देश्य)
| English | Hindi |
| Discipline has a particular object of research, though the object of research may be shared with another discipline. |
अनुशासन का एक विशेष अनुसंधान उद्देश्य होता है, हालाँकि यह उद्देश्य किसी अन्य विषय के साथ साझा भी किया जा सकता है। |
4. Substantial Body of Knowledge (ज्ञान का पर्याप्त निकाय)
| English | Hindi |
| Discipline has a substantial body of knowledge and research, which is specific to it and not generally shared with another discipline. |
अनुशासन में ज्ञान और अनुसंधान का एक पर्याप्त निकाय होता है, जो इसके लिए विशिष्ट होता है और आमतौर पर किसी अन्य विषय के साथ साझा नहीं होता। |
5. Theories and Concepts (सिद्धांत और अवधारणाएँ)
| English | Hindi |
| Discipline has theories and concepts that organise the accumulated knowledge effectively. |
अनुशासन में सिद्धांत और अवधारणाएँ होती हैं जो संचित ज्ञान को प्रभावी ढंग से व्यवस्थित करती हैं। |
6. Specific Terminologies (विशिष्ट शब्दावली)
| English | Hindi |
| Discipline uses specific terminologies or a specific technical language to define and explain the concepts and facts included in that discipline. |
अनुशासन उस विषय की अवधारणाओं और तथ्यों को परिभाषित करने के लिए विशिष्ट शब्दावली या तकनीकी भाषा का उपयोग करता है। |
7. Specific Research Methods (विशिष्ट अनुसंधान विधियाँ)
| English | Hindi |
| Discipline has developed specific research methods according to its specific research requirements. |
अनुशासन ने अपनी विशिष्ट अनुसंधान आवश्यकताओं के अनुसार विशिष्ट अनुसंधान विधियाँ विकसित की हैं। |
8. Institutional Manifestation (संस्थागत अभिव्यक्ति)
| English | Hindi |
| Discipline must have some institutional manifestation in the form of subjects taught at universities or colleges, respective academic departments and professional associations connected to it. |
अनुशासन की कुछ संस्थागत अभिव्यक्ति होनी चाहिए, जैसे विश्वविद्यालयों/कॉलेजों में पढ़ाए जाने वाले विषय, संबंधित विभाग और पेशेवर संघ। |
9. Intellectual Followers (बौद्धिक अनुयायी)
| English | Hindi |
| A discipline has a group of intellectual followers, who have strong belief in that discipline. They conduct new researches and bring changes in that discipline with new facts and innovations. |
एक अनुशासन में बौद्धिक अनुयायियों का एक समूह होता है, जो उस विषय में दृढ़ विश्वास रखता है। वे नए अनुसंधान करते हैं और नए तथ्यों व नवाचारों के साथ परिवर्तन लाते हैं। |
In Short (संक्षेप में)
- Key Requirement: A discipline must have a body of accumulated knowledge which is specific to that discipline and not generally shared.
- Overlaps: Many forms of knowledge overlap across disciplines (e.g., Science & Mathematics; Science & Social Sciences).
- Organization: It must have theories and concepts to organize knowledge effectively and use specific terminologies.
Activity 2 (गतिविधि 2)
As a teacher, highlight at least five characteristics of a discipline that you have studied. Example provided for History (इतिहास) below.
| Characteristic (विशेषता) | English Description | Hindi Description (हिंदी विवरण) |
| History |
History itself has a history of development, from focusing only on Kings and wars to focusing on common people and social structures. |
इतिहास का स्वयं एक विकास का इतिहास है — राजाओं और युद्धों पर ध्यान से लेकर आम लोगों व सामाजिक संरचनाओं पर ध्यान तक। |
| Domain of Knowledge |
Its domain is the study of past human events and the interpretation of change over time. |
इसका क्षेत्र अतीत के मानवीय घटनाओं और समय के साथ परिवर्तन की व्याख्या का अध्ययन है। |
| Specific Terminologies |
Uses unique terms like 'Feudalism,' 'Renaissance,' 'Primary Source,' and 'Historiography.' |
'सामंतवाद (Feudalism)', 'पुनर्जागरण (Renaissance)', 'प्राथमिक स्रोत (Primary Source)', 'इतिहासलेखन (Historiography)' जैसे शब्द उपयोग करता है। |
| Specific Research Methods |
Relies on critical analysis of sources (source criticism, cross-verification, context evaluation) rather than lab experiments. |
प्रयोगशाला प्रयोगों के बजाय स्रोतों के आलोचनात्मक विश्लेषण (स्रोत आलोचना, क्रॉस-सत्यापन, संदर्भ मूल्यांकन) पर निर्भर करता है। |
| Institutional Manifestation |
It is taught as a subject in schools and universities globally, with its own departments and professional associations. |
यह स्कूलों और विश्वविद्यालयों में पढ़ाया जाता है, और इसके अपने विभाग और पेशेवर संघ होते हैं (जैसे इंडियन हिस्ट्री कांग्रेस)। |
Next Step
अब हमने अनुशासन और अनुशासनिक ज्ञान के गठन के बारे में समझ लिया है। क्या आप चाहेंगे कि मैं आपकी Activity 2 के उत्तरों पर टिप्पणी करूँ, या हम यूनिट के अगले भाग — Concept of Discipline and its Formation (और गहराई) — की ओर बढ़ें?
0 Comments