Lesson - 14: Categorisation of Knowledge / BES-125 Understanding Disciplines and Subjects

📚 Lesson - 14: Categorisation of Knowledge (ज्ञान का वर्गीकरण)

नमस्ते! शानदार! आपने ज्ञान प्राप्त करने के स्रोतों को समझ लिया है। अब हम समझेंगे कि ज्ञान को वर्गीकृत (Categorized) कैसे किया जाता है। यह शिक्षा और पाठ्यक्रम (Curriculum) की योजना बनाने के लिए बहुत महत्वपूर्ण है।

1.6 CATEGORISATION OF KNOWLEDGE (ज्ञान का वर्गीकरण)

  • EN: Knowledge is the sum total of human beings’ interaction with the environment, social conditions, and self.
    HI: ज्ञान मानव के पर्यावरण, सामाजिक परिवेश और स्वयं के साथ अंतःक्रियाओं (interactions) का कुल योग है।
  • EN: Classification approaches suggest different aspects of knowledge acquisition and their significance to the curriculum planner.
    HI: वर्गीकरण के विभिन्न दृष्टिकोण ज्ञान अधिग्रहण की प्रक्रिया के विभिन्न पहलुओं और पाठ्यक्रम योजनाकार (curriculum planner) के लिए उनके महत्व को दर्शाते हैं।
  • EN: Philosophers characterized classifications as 'disciplines', 'forms of knowledge', 'realms of meaning' and so on.
    HI: विभिन्न दार्शनिकों ने इन वर्गीकरणों को 'विषयों', 'ज्ञान के रूप', 'अर्थ के क्षेत्र' आदि के रूप में वर्णित किया है।

ज्ञान के तीन प्रकार (Three Types of Knowledge)

  • (a) Propositional Knowledge (कथनात्मक ज्ञान):
    EN: ‘Knowledge that’ or ‘knowledge of what’ is expressed in true statements.
    HI: 'ज्ञान कि' या 'किस चीज़ का ज्ञान' जिसे सत्य कथनों में व्यक्त किया जाता है। (उदाहरण: भारत की राजधानी दिल्ली है।)
  • (b) Procedural Knowledge (प्रक्रियात्मक ज्ञान):
    EN: Knowledge ‘how’ or knowledge of how to do things.
    HI: 'कैसे ज्ञान' या चीज़ें कैसे करें इसका ज्ञान। (उदाहरण: साइकिल कैसे चलाई जाती है।)
  • (c) Direct Knowledge (प्रत्यक्ष ज्ञान):
    EN: Knowledge of persons, one’s own mental states (Knowledge by acquaintance).
    HI: व्यक्तियों का ज्ञान, किसी की अपनी मानसिक अवस्थाओं का ज्ञान। (उदाहरण: मुझे क्या दर्द हो रहा है।)

Deep Dive: Propositional Knowledge (कथनात्मक ज्ञान की गहन समझ)

Propositional knowledge is 'Knowledge that' or 'knowledge of what' is expressed in true statements.

1. Based on Factual Content (तथ्यात्मक सामग्री पर आधारित)
  • Synthetic Propositions: Give factual information; they add new content to the subject.
    HI: तथ्यात्मक जानकारी देते हैं; वे विषय में नई सामग्री जोड़ते हैं। (उदाहरण: 'sodium chloride dissolves in water').
  • Analytic Propositions: Simply analyse the meaning of the words used; they are true by definition.
    HI: उपयोग किए गए शब्दों के अर्थ का केवल विश्लेषण करते हैं; वे परिभाषा से ही सत्य होते हैं। (उदाहरण: 'bachelors are unmarried people').
2. Based on Criteria for Truth (सत्य के मानदंडों पर आधारित)
  • A Posteriori: Truth decided only with reference to **observation and verification** of facts.
    HI: सत्य का निर्णय केवल अवलोकन और तथ्यों के सत्यापन के संदर्भ में किया जा सकता है।
  • A Priori: Truth or falsity decided by **pure reason** without recourse to verification with experience.
    HI: सत्यता या असत्यता का निर्णय अनुभव के सत्यापन के बिना शुद्ध तर्क से किया जा सकता है।

Logical Distinction (तार्किक भेद):

  • Mathematical knowledge is typically of the analytic or a priori type.
  • Scientific knowledge is typically of the synthetic or a posteriori type.


Hirst's Forms of Knowledge (हर्स्ट के ज्ञान के रूप)

Paul H. Hirst, ने प्रस्तावित किया कि मानव ज्ञान को तार्किक रूप से विशिष्ट 'रूपों' में **वर्गीकृत** किया जा सकता है।

Seven Forms of Knowledge (ज्ञान के सात रूप):
  • Formal Logic and Mathematics (औपचारिक तर्क और गणित)
  • Physical Sciences (भौतिक विज्ञान)
  • Human Sciences (मानव विज्ञान)
  • History (इतिहास)
  • Moral understanding (नैतिक समझ)
  • Religious knowledge (धार्मिक ज्ञान)
  • Philosophy (दर्शन)
  • Aesthetic (सौंदर्यशास्त्र)
Distinguishing Features (विशिष्ट विशेषताएँ):
  • Central Concepts (केंद्रीय अवधारणाएँ)
  • Logical Structures (तार्किक संरचनाएँ)
  • Criteria for Truth (सत्य के लिए मानदंड)
  • Techniques and Skills (तकनीकें और कौशल)

Categorisation for Constituting a Discipline (विषय/अनुशासन के गठन के लिए वर्गीकरण)

ज्ञान के विभिन्न प्रकारों को जोड़कर एक महत्वपूर्ण **विषय/अनुशासन (Discipline)** का गठन किया जाता है:

  • Science (विज्ञान): Observation, inquiry, experimentation, scientific discovery, empiricism, rationalisation, etc.
  • Mathematics (गणित): Problem solving, analytical and synthetic thinking, logical reasoning, inductive and deductive thinking, etc.
  • Social Sciences (सामाजिक विज्ञान): Observation, social inquiry, historical discovery, social exploration, narratives, socio-personal experiences, etc.
  • Humanities (मानविकी): Thinking, creating, narrating, appreciating, reflecting, realising, etc.

Activity 1 (गतिविधि 1)

Discuss with at least one example of the form of knowledge from each discipline.

  • Science (विज्ञान) Example: The Law of Gravity (गुरुत्वाकर्षण का नियम) → Established through observation, inquiry, and experimentation.
  • Social Science (सामाजिक विज्ञान) Example: Understanding the causes and effects of the French Revolution (फ्रांसीसी क्रांति के कारण और प्रभाव) → Established through social inquiry and historical discovery.
  • Mathematics (गणित) Example: The Pythagorean Theorem (पाइथागोरस प्रमेय) → Established through logical reasoning and deductive thinking.
  • Humanity (मानविकी) Example: The ability to appreciate and critique a poem or a painting (किसी कविता या पेंटिंग की सराहना करना और उसकी आलोचना करना) → Established through aesthetic reflection and appreciation.

Next Step: अब हमने ज्ञान के वर्गीकरण और ज्ञान के रूपों को समझ लिया है। क्या आप चाहते हैं कि मैं आपकी गतिविधि के उत्तरों (Activity 1) पर चर्चा करूँ, या हम यूनिट के अगले भाग, अनुशासन की अवधारणा और उसका गठन (Concept of Discipline and its Formation) की ओर बढ़ें?

Post a Comment

0 Comments