📚 Lesson - 14: Categorisation of Knowledge (ज्ञान का वर्गीकरण)
नमस्ते! शानदार! आपने ज्ञान प्राप्त करने के स्रोतों को समझ लिया है। अब हम समझेंगे कि ज्ञान को वर्गीकृत (Categorized) कैसे किया जाता है — यह शिक्षा और पाठ्यक्रम (Curriculum) की योजना बनाने के लिए महत्वपूर्ण है।
1.6 CATEGORISATION OF KNOWLEDGE (ज्ञान का वर्गीकरण)
| English Explanation | Hindi Explanation (सरल हिंदी में) |
|---|---|
| Knowledge is the sum total of human beings’ interaction with the environment, social conditions where they live and also interactions with themselves. | ज्ञान मानव के पर्यावरण के साथ, जिस सामाजिक परिवेश में वे रहते हैं, और स्वयं के साथ अंतःक्रियाओं (interactions) का कुल योग है। |
| It is, therefore, said that knowledge cannot be unified or grouped in one category. | इसलिए कहा जाता है कि ज्ञान को एक ही श्रेणी (category) में एकीकृत या समूहीकृत नहीं किया जा सकता। |
| Different approaches to classification suggest different aspects of knowledge acquisition and their significance to the curriculum planner. | वर्गीकरण के विभिन्न दृष्टिकोण ज्ञान अधिग्रहण के विभिन्न पहलुओं और पाठ्यक्रम नियोजक (curriculum planner) के लिए उनके महत्व को दर्शाते हैं। |
| These classifications have been characterized differently by various philosophers as ‘disciplines’, ‘forms of knowledge’, ‘realms of meaning’ and so on. | विभिन्न दार्शनिकों ने इन वर्गीकरणों को 'विषय (disciplines)', 'ज्ञान के रूप (forms of knowledge)', 'अर्थ के क्षेत्र (realms of meaning)' आदि के रूप में वर्णित किया है। |
Three Types of Knowledge (ज्ञान के तीन प्रकार)
‘Knowledge’ शब्द के उपयोग से तीन प्राथमिक प्रकार सुझते हैं — नीचे तालिका में दोनों भाषाओं में समझाया गया है।
| Type of Knowledge (ज्ञान का प्रकार) | English Description | Hindi Description (हिंदी विवरण) |
|---|---|---|
| (a) Propositional Knowledge | ‘Knowledge that’ or ‘knowledge of what’ is expressed in true statements. | 'ज्ञान कि' या 'किस चीज़ का ज्ञान' जिसे सत्य कथनों में व्यक्त किया जाता है। (उदा.: भारत की राजधानी दिल्ली है।) |
| (b) Procedural Knowledge | Knowledge ‘how’ or knowledge of how to do things. | 'कैसे ज्ञान' — चीज़ें कैसे की जाती हैं का ज्ञान। (उदा.: साइकिल कैसे चलाते हैं।) |
| (c) Direct Knowledge | Knowledge of persons, one’s own mental states (Knowledge by acquaintance). | व्यक्तियों का ज्ञान, अपनी मानसिक अवस्थाओं का ज्ञान — परिचय के द्वारा ज्ञान। |
Deep Dive: Propositional Knowledge (कथनात्मक ज्ञान की गहन समझ)
Propositional knowledge = "Knowledge that" / "knowledge of what"
1. Based on Factual Content (तथ्यात्मक सामग्री पर आधारित)
| Type | English Explanation | Hindi Explanation |
|---|---|---|
| Synthetic Propositions | Give factual information; they add new content to the subject. | तथ्यात्मक जानकारी देते हैं; वे विषय में नई सामग्री जोड़ते हैं। (उदा.: 'sodium chloride dissolves in water') |
| Analytic Propositions | Simply analyse the meaning of the words used; they are true by definition. | उपयोग किए गए शब्दों के अर्थ का विश्लेषण करते हैं; परिभाषा से ही सत्य होते हैं। (उदा.: 'bachelors are unmarried people') |
2. Based on Criteria for Truth (सत्य के मानदंडों पर आधारित)
| Type | English Explanation | Hindi Explanation |
|---|---|---|
| A Posteriori | Truth decided only with reference to observation and verification of facts. | सत्य का निर्णय केवल अवलोकन और तथ्यों के सत्यापन के संदर्भ में किया जाता है। |
| A Priori | Truth or falsity decided by pure reason without recourse to experience. | सत्यता/असत्यता का निर्णय शुद्ध तर्क से किया जा सकता है, अनुभव की आवश्यकता नहीं। |
Logical distinction: Mathematical knowledge → typically analytic / a priori. Scientific knowledge → typically synthetic / a posteriori.
Hirst's Forms of Knowledge (हर्स्ट के ज्ञान के रूप)
Paul H. Hirst ने प्रस्तावित किया कि मानव ज्ञान कई तार्किक रूपों (forms) में विभक्त है — जो एक-दूसरे में अपूरणीय (irreducible) हैं। Hirst (1974) के अनुसार प्रमुख रूपों में शामिल हैं:
- Formal Logic and Mathematics (औपचारिक तर्क और गणित)
- Physical Sciences (भौतिक विज्ञान)
- Human Sciences (मानव विज्ञान) — (उदा.: History, Moral understanding, Religious knowledge, Philosophy, Aesthetic)
Distinguishing Features of These Forms (इन रूपों की विशिष्ट विशेषताएँ)
- Central Concepts — प्रत्येक रूप के कुछ केंद्रीय अवधारणाएँ होती हैं।
- Logical Structures — विशिष्ट तार्किक संरचनाएँ।
- Criteria for Truth — प्रत्येक का सत्य मानदंड अलग होता है।
- Techniques and Skills — सत्य कथनों के उत्पादन के लिए विशेष तकनीकें/कौशल।
Categorisation for Constituting a Discipline (विषय/अनुशासन के गठन के लिए वर्गीकरण)
| Categorisation of Knowledge and its processes (ज्ञान का वर्गीकरण और उसकी प्रक्रियाएँ) | Constituting a Discipline (गठित विषय/अनुशासन) |
|---|---|
| Observation, inquiry, experimentation, scientific discovery, innovations, personal experiences, intuition, empiricism, rationalisation, etc. | Broad discipline of Science (विज्ञान का व्यापक विषय) |
| Problem solving, analytical & synthetic thinking, logical reasoning, inductive & deductive thinking. | Discipline of Mathematics (गणित का विषय) |
| Observation, social inquiry, historical discovery, narratives, socio-personal experiences. | Broad discipline of Social Sciences (सामाजिक विज्ञान) |
| Thinking, creating, narrating, appreciating, reflecting, realising. | Discipline of Humanities (मानविकी) |
Activity 1 (गतिविधि 1)
Discuss with at least one example of the form of knowledge from each discipline.
| Discipline (विषय) | Example (उदाहरण) |
|---|---|
| Science (विज्ञान) | The Law of Gravity (गुरुत्वाकर्षण का नियम) → Established through observation, inquiry, and experimentation. |
| Social Science (सामाजिक विज्ञान) | Causes and effects of the French Revolution (फ्रांसीसी क्रांति के कारण और प्रभाव) → Established through social inquiry and historical discovery. |
| Mathematics (गणित) | The Pythagorean Theorem (पाइथागोरस प्रमेय) → Established through logical reasoning and deductive thinking. |
| Humanity (मानविकी) | Appreciating and critiquing a poem or painting → Established through aesthetic reflection and appreciation. |
Next Step
अब हमने ज्ञान के वर्गीकरण और ज्ञान के रूपों को समझ लिया है। क्या आप चाहेंगे कि मैं आपकी Activity 1 के उत्तरों पर चर्चा करूँ, या हम यूनिट के अगले भाग — Concept of Discipline and its Formation — की ओर बढ़ें?
0 Comments