​📚 Lesson - 14: Categorisation of Knowledge / BES-125 Understanding Disciplines and Subjects

Lesson - 14: Categorisation of Knowledge

📚 Lesson - 14: Categorisation of Knowledge (ज्ञान का वर्गीकरण)

नमस्ते! शानदार! आपने ज्ञान प्राप्त करने के स्रोतों को समझ लिया है। अब हम समझेंगे कि ज्ञान को वर्गीकृत (Categorized) कैसे किया जाता है — यह शिक्षा और पाठ्यक्रम (Curriculum) की योजना बनाने के लिए महत्वपूर्ण है।


1.6 CATEGORISATION OF KNOWLEDGE (ज्ञान का वर्गीकरण)

English ExplanationHindi Explanation (सरल हिंदी में)
Knowledge is the sum total of human beings’ interaction with the environment, social conditions where they live and also interactions with themselves. ज्ञान मानव के पर्यावरण के साथ, जिस सामाजिक परिवेश में वे रहते हैं, और स्वयं के साथ अंतःक्रियाओं (interactions) का कुल योग है।
It is, therefore, said that knowledge cannot be unified or grouped in one category. इसलिए कहा जाता है कि ज्ञान को एक ही श्रेणी (category) में एकीकृत या समूहीकृत नहीं किया जा सकता।
Different approaches to classification suggest different aspects of knowledge acquisition and their significance to the curriculum planner. वर्गीकरण के विभिन्न दृष्टिकोण ज्ञान अधिग्रहण के विभिन्न पहलुओं और पाठ्यक्रम नियोजक (curriculum planner) के लिए उनके महत्व को दर्शाते हैं।
These classifications have been characterized differently by various philosophers as ‘disciplines’, ‘forms of knowledge’, ‘realms of meaning’ and so on. विभिन्न दार्शनिकों ने इन वर्गीकरणों को 'विषय (disciplines)', 'ज्ञान के रूप (forms of knowledge)', 'अर्थ के क्षेत्र (realms of meaning)' आदि के रूप में वर्णित किया है।

Three Types of Knowledge (ज्ञान के तीन प्रकार)

‘Knowledge’ शब्द के उपयोग से तीन प्राथमिक प्रकार सुझते हैं — नीचे तालिका में दोनों भाषाओं में समझाया गया है।

Type of Knowledge (ज्ञान का प्रकार)English DescriptionHindi Description (हिंदी विवरण)
(a) Propositional Knowledge ‘Knowledge that’ or ‘knowledge of what’ is expressed in true statements. 'ज्ञान कि' या 'किस चीज़ का ज्ञान' जिसे सत्य कथनों में व्यक्त किया जाता है। (उदा.: भारत की राजधानी दिल्ली है।)
(b) Procedural Knowledge Knowledge ‘how’ or knowledge of how to do things. 'कैसे ज्ञान' — चीज़ें कैसे की जाती हैं का ज्ञान। (उदा.: साइकिल कैसे चलाते हैं।)
(c) Direct Knowledge Knowledge of persons, one’s own mental states (Knowledge by acquaintance). व्यक्तियों का ज्ञान, अपनी मानसिक अवस्थाओं का ज्ञान — परिचय के द्वारा ज्ञान।

Deep Dive: Propositional Knowledge (कथनात्मक ज्ञान की गहन समझ)

Propositional knowledge = "Knowledge that" / "knowledge of what"

1. Based on Factual Content (तथ्यात्मक सामग्री पर आधारित)

TypeEnglish ExplanationHindi Explanation
Synthetic Propositions Give factual information; they add new content to the subject. तथ्यात्मक जानकारी देते हैं; वे विषय में नई सामग्री जोड़ते हैं। (उदा.: 'sodium chloride dissolves in water')
Analytic Propositions Simply analyse the meaning of the words used; they are true by definition. उपयोग किए गए शब्दों के अर्थ का विश्लेषण करते हैं; परिभाषा से ही सत्य होते हैं। (उदा.: 'bachelors are unmarried people')

2. Based on Criteria for Truth (सत्य के मानदंडों पर आधारित)

TypeEnglish ExplanationHindi Explanation
A Posteriori Truth decided only with reference to observation and verification of facts. सत्य का निर्णय केवल अवलोकन और तथ्यों के सत्यापन के संदर्भ में किया जाता है।
A Priori Truth or falsity decided by pure reason without recourse to experience. सत्यता/असत्यता का निर्णय शुद्ध तर्क से किया जा सकता है, अनुभव की आवश्यकता नहीं।

Logical distinction: Mathematical knowledge → typically analytic / a priori. Scientific knowledge → typically synthetic / a posteriori.


Hirst's Forms of Knowledge (हर्स्ट के ज्ञान के रूप)

Paul H. Hirst ने प्रस्तावित किया कि मानव ज्ञान कई तार्किक रूपों (forms) में विभक्त है — जो एक-दूसरे में अपूरणीय (irreducible) हैं। Hirst (1974) के अनुसार प्रमुख रूपों में शामिल हैं:

  • Formal Logic and Mathematics (औपचारिक तर्क और गणित)
  • Physical Sciences (भौतिक विज्ञान)
  • Human Sciences (मानव विज्ञान) — (उदा.: History, Moral understanding, Religious knowledge, Philosophy, Aesthetic)

Distinguishing Features of These Forms (इन रूपों की विशिष्ट विशेषताएँ)

  • Central Concepts — प्रत्येक रूप के कुछ केंद्रीय अवधारणाएँ होती हैं।
  • Logical Structures — विशिष्ट तार्किक संरचनाएँ।
  • Criteria for Truth — प्रत्येक का सत्य मानदंड अलग होता है।
  • Techniques and Skills — सत्य कथनों के उत्पादन के लिए विशेष तकनीकें/कौशल।

Categorisation for Constituting a Discipline (विषय/अनुशासन के गठन के लिए वर्गीकरण)

Categorisation of Knowledge and its processes (ज्ञान का वर्गीकरण और उसकी प्रक्रियाएँ)Constituting a Discipline (गठित विषय/अनुशासन)
Observation, inquiry, experimentation, scientific discovery, innovations, personal experiences, intuition, empiricism, rationalisation, etc. Broad discipline of Science (विज्ञान का व्यापक विषय)
Problem solving, analytical & synthetic thinking, logical reasoning, inductive & deductive thinking. Discipline of Mathematics (गणित का विषय)
Observation, social inquiry, historical discovery, narratives, socio-personal experiences. Broad discipline of Social Sciences (सामाजिक विज्ञान)
Thinking, creating, narrating, appreciating, reflecting, realising. Discipline of Humanities (मानविकी)

Activity 1 (गतिविधि 1)

Discuss with at least one example of the form of knowledge from each discipline.

Discipline (विषय)Example (उदाहरण)
Science (विज्ञान) The Law of Gravity (गुरुत्वाकर्षण का नियम) → Established through observation, inquiry, and experimentation.
Social Science (सामाजिक विज्ञान) Causes and effects of the French Revolution (फ्रांसीसी क्रांति के कारण और प्रभाव) → Established through social inquiry and historical discovery.
Mathematics (गणित) The Pythagorean Theorem (पाइथागोरस प्रमेय) → Established through logical reasoning and deductive thinking.
Humanity (मानविकी) Appreciating and critiquing a poem or painting → Established through aesthetic reflection and appreciation.

Next Step

अब हमने ज्ञान के वर्गीकरण और ज्ञान के रूपों को समझ लिया है। क्या आप चाहेंगे कि मैं आपकी Activity 1 के उत्तरों पर चर्चा करूँ, या हम यूनिट के अगले भाग — Concept of Discipline and its Formation — की ओर बढ़ें?

Post a Comment

0 Comments